Województwo pomorskie znalazło się na siódmym miejscu w rankingu FDI Europejskie Miasta i Regiony Przyszłości. Jako miasto średniej wielkości przyjazne dla biznesu wyróżniony został Gdańsk, a w kategorii małych miast strategia BIZ – Gdynia. Ranking został przygotowany przez fFi Intelligence, jeden z działów Financial Times.
W rankingu 2022/2023 województwo pomorskie zajęło 7. miejsce w kategorii regionów średniej wielkości. Pomorskie jest jedynym polskim regionem w pierwszej dziesiątce. Wyprzedziliśmy również takie znane europejskie regiony jak Wyspy Kanaryjskie i Kraj Basków w Hiszpanii oraz Toskanię we Włoszech.
– Rankingi są potwierdzeniem, że praca, którą wkładamy w to, aby region był bardziej zrównoważony, przyjazny dla biznesu i różnorodny daje efekty – podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Przypomina nam jednocześnie o tym, ze nadal mamy sporo do zrobienia.
Łącznie w rankingu przeanalizowanych zostało 148 regionów.
W rankingu FDI docenione zostały również dwa pomorskie miasta. Gdańsk zajął 8. miejsce w kategorii średnich miast przyjaznych biznesowi. Z kolei Gdynia uplasowała się na 10. miejscu wśród małych miast przyszłości. Łącznie badaniem londyńskich analityków objętych zostało 356 miast z całej Europy.
fDi Intelligence, specjalistyczny dział Financial Times, od kilku lat publikuje ranking europejskich miast i regionów przyszłości. W tym roku 148 regionów i 356 miast europejskich zostało pogrupowanych według wielkości populacji, a następnie uszeregowanych na podstawie potencjału gospodarczego, przyjazności dla biznesu, łączności, kapitału ludzkiego i stylu życia oraz efektywności kosztowej. Tegoroczne badanie wykazało, że pomimo pandemii COVID-19, bezpośrednie inwestycje zagraniczne okazały się bardziej odporne w Europie niż w innych regionach świata.
Na poziomie regionalnym zespół badawczy fDi przeanalizował 148 regionów europejskich, podzielonych na 3 kategorie wielkości: duże, średnie i małe, aby zidentyfikować lokalizacje o największym potencjale inwestycyjnym. Jedyna kategoria jakościowa w rankingu – strategia BIZ – powstała na podstawie odpowiedzi agencji promocji inwestycji i stanowi samodzielny ranking uwzględniający ogólne wyniki.